Slik lager du en perfekt LinkedIn profil

Alle jobbsøkere bør være på LinkedIn. Her får du 15 nyttige ekspertråd om hvordan du lager en profesjonell profil.

Espen-Grimmert

Jobbsøkere bør legge stor vekt på å lage en profesjonell LinkedIn profil, mener Espen Grimmert

Tekst og foto: Ole Alvik

– Du må ta LinkedIn profilen din på alvor. Det er her du kan fortelle din historie, vise frem erfaringen din, anbefalingene dine og utdannelsen din. Og ikke minst skal du presentere deg slik at folk ønsker å kontakte deg, sier sosiale medier ekspert Espen Grimmert. 

LinkedIn er det viktigste sosiale mediet for deg som er jobbsøker. Det er ditt profesjonelle jeg du presenterer og sannsynligheten er svært stor for at potensielle arbeidsgivere sjekker din LinkedIn profil før jobbintervjuet. 

I denne artikkelen gir vi deg sosiale medier ekspert Espen Grimmert sine 15 beste råd for å lage en effektiv og god LinkedIn profil. 

1. Lag en profesjonell tittel 
Lag en tittel (f.eks. hva du studerer og hvor) og en presentasjon av ditt profesjonelle jeg. Presentasjonen bør beskrive din kompetanse, interesser eller liknende. (Eks.: Fransktalende jurist med erfaring fra bistandsarbeid og spesialisering i internasjonal rett). Ordene du velger er viktige for å gjøre deg mer søkbar på LinkedIn og Google. Vær kortfattet! Du kan bruke inntil 120 tegn på presentasjonen. 

2. Ny nettadresse
Alle som oppretter en profil på LinkedIn får automatisk tildelt en nettadresse. Denne lange adressen kan du med fordel endre til noe kortere. Nettadressen kan være på 5 – 30 tegn, for eksempel: no.linkedin.com/in/hansen. Hansen er sannsynligvis allerede opptatt som adresse, men poenget er at adressen bør være kort og knyttet til navnet ditt. Dette øker søkbarheten, ser mer profesjonelt ut og er lettere å dele med andre. 

3. Bruk et godt profilbilde
Du må ha bilde på profilen din. Bruk et portrettbilde som gir et godt inntrykk av deg ovenfor mulige arbeidsgivere. Du trenger ikke å ha på deg hvit skjorte og slips, men det er viktig at du på bildet fremstår som presentabel for den type jobber som du søker på. 

4. Skriv en poengtert oppsummering
En oppsummering er mer omfattende enn den korte presentasjonen ved tittelen din. Du har 2 000 tegn til rådighet, men ikke skriv for langt. Start med det du tror er mest relevant å vite for en fremtidig arbeidsgiver. Ordene du bruker er viktige for søkesynligheten din. Det vil si at du øker sannsynligheten for å bli funnet av arbeidsgivere som søker nye medarbeidere med dine kvalifikasjoner. Husk derfor å bruke gode søkeord i teksten. 

5. Arbeidsforhold og utdanning
Ha en komplett CV på LinkedIn. Husk at du også kan ta med relevante styreverv, publiseringer, interesser, utmerkelser, sertifiseringer og liknende. Du bør også skrive en kortfattet tekst til hvert av punktene under arbeidsforhold og utdanninger. En kort tekst blir lest oftere enn en lang tekst.

6. Legg til relevante lenker og dokumenter
Du kan laste opp filer på profilen din, for eksempel video, bilder, presentasjoner eller dokumenter. Du kan også legge til en lenke til en blogg, studiet ditt eller noe annet du vil gjøre besøkende oppmerksom på. Tenk på hva du tror at en mulig arbeidsgiver kan være interessert i å vite om deg. 

7. Få frem dine ferdigheter
De ferdighetene du legger til vil gjøre deg mer søkbar. Summen av ferdigheter du viser, synliggjør hva du mener du er god på. Alle kan med et tastetrykk godkjenne deg for en ferdighet, men du velger selv hvilke ferdigheter du setter opp og i hvilken rekkefølge. Vær oppmerksom på at de ferdighetene som står øverst er de du trolig vil få flest godkjenninger for. Du kan også gi godkjenninger til andre, men du kan kun gi og få godkjenninger fra dine forbindelser på LinkedIn.

8. Få og gi anbefalinger
En anbefaling får du når en av dine forbindelser velger å skrive en rosende omtale av deg. Denne blir en svært synlig del av din profil og vises også på vedkommendes egen profil. Dette blir nærmest å betrakte som en kortfattet attest og det er selvfølgelig positivt når du søker jobb. Er du litt frempå, så kan du be om å få anbefalinger. LinkedIn har en egen funksjonalitet for dette. Den leder frem til en standard tekst du kan sende til den du ønsker å få anbefaling fra. Ikke bruk denne standard teksten! Skriv heller en hyggelig melding og si gjerne hvorfor du ønsker anbefalingen. Anbefalinger hjelper også i forhold til søkesynlighet. LinkedIn fremmer helst profiler med flere anbefalinger. 

9. Lag lenker til relevante nettsider
Du kan lenke til inntil tre nettsteder folk kan gå til for å bli bedre kjent med deg. Dette kan for eksempel være studiestedet ditt, en blogg eller Facebookprofilen din. Husk at du skal ha mulige arbeidsgivere i tankene når du legger ut lenker. Hva er mest relevant for dem? Hva er det som styrker din profil som jobbsøker? På LinkedIn kan du også oppgi e-postadresse, telefon og postadresse. 

10. Husk søkesynlighet
Hvis en arbeidsgiver gjør et spisset søk, for eksempel «jurist» og «arbeidsrett», da gjelder det at du har disse søkeordene lett tilgjengelig på din profil. Du kan bruke gode søkeord på følgende steder: I din profesjonelle tittel, i oppsummeringen, i beskrivelsen av arbeidsforhold og utdanning og som dine ferdigheter. Når du lager profilen får du også hele tiden melding om hvor ferdig den er. LinkedIn prioriterer de som er 100 prosent ferdig ved søk. 

11. Lag en engelsk profil
Hvis du søker jobb i internasjonale virksomheter, kan det lønne seg å ha en engelsk oversettelse av profilen. Da vil profilen vises på engelsk til de som bruker LinkedIn på engelsk, mens den norske profilen vises til de som bruker den norske versjonen. I så fall bør den engelske versjonen være like innholdsrik og gjennomarbeidet som den norske. Det samme gjelder hvis du lager LinkedIn profiler på andre språk. 

12. Bygg nettverk
LinkedIn er flink til å foreslå «Personer du kanskje kjenner». Alle du aksepterer får en henvendelse fra deg, og velger om de vil godta henvendelsen. Jo flere du legger til, jo mer relevante vil forslagene til LinkedIn bli. Du bør selvfølgelig også søke aktivt etter forbindelser du ønsker å legge til. De fleste føler det mest naturlig å kun akseptere henvendelser fra folk de kjenner.

13. Sjekk kontoinnstillingene
LinkedIn gir deg stor frihet til å velge hvor synlig du skal være og hvordan du skal fremstå for andre. Klikk øverst til høyre på profilen din, under miniatyrbildet. Gå til Personvern og innstillinger. Du får da opp en rekke valgmuligheter, som for eksempel at du kan slå av og på aktivitetsoppdateringer. Det kan være smart å bruke hvis du er på utkikk etter ny jobb og ikke vil at andre, for eksempel nåværende arbeidsgiver, skal se at du oppdaterer profilen din, følger aktuelle selskaper og liknende. Her kan du også velge om du vil være anonym når du besøker andres profiler. Det er også her du velger språk og legger til e-post, telefon etc. 

14. Følg grupper 
Ved å melde deg inn i grupper som er relevante for fagområdet ditt kan du få et større nettverk, lære mer og eventuelt vise frem egen kunnskap som diskusjonsdeltager. Du navigerer deg til grupper ved å klikke på Interesser i navigasjonsbaren øverst på profilen din. LinkedIn vil automatisk foreslå grupper du kan være interessert i. Du kan også finne gode grupper ved å se hvilke grupper forbindelsene dine er medlemmer av. Du kan være medlem i inntil 50 grupper, men skru av varslingene hvis du blir dynget ned av e-post fra disse gruppene. 

15. Følg virksomheter 
Hvis du velger å følge en virksomhet, vil du få oppdateringene fra virksomheten i nyhetsfeeden din. Da får du også tilsendt informasjon om ledige stillinger de legger ut på LinkedIn. Du får også se hvor mange første- og andregradsforbindelser du har blant de ansatte. Ved å velge «se alle» kan du blant annet finne ut hvor de har utdannelse fra, hvor de har jobbet tidligere og liknende. Du får også mye faktainformasjon om virksomheten, eventuelle blogger, reklamekampanjer og annet. Dette kan være svært nyttig når du skal til et jobbintervju. 

Denne artikkelen sto på trykk i Kaleidoskopet 1/2016. Les bladet gratis her.

Flere artikler