En skole for entreprenørspirene

Elevene ved Entreprenørskolen på NTNU utdanner seg til å starte egne bedrifter. Det gir nyttig lærdom, men studielederen mener alle studenter bør prøve seg som gründer.

Tekst: Erland Årstøl – Foto: Anette Robberstad

Solgrillen er enkel å sette sammen. Den samler lyset, og muliggjør matlaging uten å bruke strøm eller drivstoff, forklarer Even Haug Larsen og Guro Grytli Seim.

Solgrillen er enkel å sette sammen. Den samler lyset, og muliggjør matlaging uten å bruke strøm eller drivstoff, forklarer Even Haug Larsen og Guro Grytli Seim.

– Plutselig er skolegangen alvor. Vi lærer ikke bare for å få en god karakter på eksamen. Hvis vi ikke gjør dette skikkelig så har vi ikke jobb til neste år, sier Guro Grytli Seim.

Seim er student ved Entreprenørskolen (ES) ved NTNU i Trondheim, et masterstudie hvor man lærer å starte sin egen bedrift. I tillegg er hun en av lederne i Morpho Solar, et nyoppstartet selskap som jobber med varmelagring av solenergi. De skal lage et varmebatteri til en solgrill, en innretning som samler lys fra sola slik at man kan lage mat uten bruk av andre energikilder. Seim, som tidligere har studert materialteknologi, forteller om en travel hverdag hvor arbeidet med bedriften kombineres med fag om entreprenørskap, markedsføring og ledelse.

 

Seim forteller om en travel hverdag hvor hun kombinerer studier og bedriften.

Seim forteller om en travel hverdag hvor hun kombinerer studier og bedriften.

– Det er alltid mye som skjer, og ingen dag er lik. Enkelte dager jobber jeg med skolearbeid, andre dager snakker jeg med bedriftspartnere i Hong Kong, forteller Seim.

Seims kollega Even Haug Larsen forteller at fagene blir noe helt annet når man kan bruke kunnskapen i sin egen bedrift.  

– Det er for eksempel annerledes å lære om aksjonæravtaler på forelesning når vi faktisk holder på å lage en aksjonæravtale for bedriften vår, sier han.

En hedersbetegnelse å feile

Førsteamanuensis Øystein Widding var en av de som etablerte ES i 2003. Han forteller at de ser etter folk som ønsker å skape noe, men de trenger ikke nødvendigvis å vite nøyaktig hva de vil skape. 

– Studentene må ha en entreprenør i magen. De må være litt utålmodige, og de må klare å leve med risiko og usikkerhet, forteller han.
Å kunne takle usikkerhet er viktig for entreprenører. Mange bedrifter overlever ikke, og da er det viktig å holde motet oppe. 

– Har du feilet en gang er det et bra utgangspunkt for å prøve på nytt. Å feile er å lære. Hvis du ikke går på trynet av og til har du valgt for tamme prosjekter, mener Widding.

Øystein Widding mener studenter har en unik mulighet til å prøve seg som entrepenører.

Øystein Widding mener studenter har en unik mulighet til å prøve seg som entrepenører.

Han mener studenter er ypperlig plassert for å kunne prøve seg som gründer. 

– Man har en unik mulighet når man er student til å starte selskap i veldig trygge omgivelser. De fleste har ikke huslån, og pengene fra Lånekassen gjør at man kan klare seg uten å heve lønn fra selskapet. Det gir studenter et sikkerhetsnett, så de går ikke i asfalten uansett hva som skjer. Går det ikke bra, lærer de så de lykkes bedre neste gang, sier Widding.

Trenger ikke å kunne alt

Selv om studenter mangler arbeidserfaring, kan man få kunnskapen man trenger andre steder. Å rådslå seg med erfarne fagpersoner er essensielt, mener Widding

– Våre studenter kan mye, men det er også mye de ikke har peiling på. Man kan ikke forvente at de skal kunne alt. Da er det å få tak i kunnskap man ikke sitter på selv viktig for å lykkes, sier han.

Forskning ved universitetet er utgangspunktet for flere av bedriftsideene ved ES. Widding ser gjerne at studentene går i radikale retninger når de skal utvikle bedriftene, selv om det kan være utfordrende.

– Det er alltid masse eksperter som sier at ideen din ikke går, og mange som sier at studenter ikke må bruke sine unge hoder på egne bedrifter fordi de trenger erfaring. Det er bare vås, mener Widding.

– Teamet er alfa og omega

Studentene ved ES jobber i team når de starter bedrifter. Det er helt sentralt, mener Widding.

– Som entreprenør vil man møte motstand. Da er det viktig å jobbe sammen med noen, så man kan heie på hverandre. Man får også større arbeidskapasitet og flere å spille på.

ES-student Arif Mirza i selskapet Mime forteller at viktigheten av gruppearbeidet er noe av det mest sentrale man lærer når man starter egen bedrift. 

– Vi ble fortalt at team er det viktigste når man starter en bedrift, men da jeg startet tenkte jeg nok for meg selv at ideen likevel var viktigst. Det har jeg fått motbevist på det sterkeste. Team er alfa og omega, sier han. 

– Det viktigste er at jeg er sta

Like ned gangen for Morpho Solar holder Vio til, en bedrift som jobber med innholdsløsninger for norske aviser og magasiner. Studentene Agnes Dyvik og André Wærness-Vold forteller om lange arbeidsdager for å få bedriften fremover.

Agnes Dyvik og André Wærness-Vold mener det viktigste er å ha tro på seg selv.

Agnes Dyvik og André Wærness-Vold mener det viktigste er å ha tro på seg selv.

– Det er mye motgang og dårlige dager, men det blir veid opp for av enda bedre dager, sier Dyvik. 

Det kan være fristende å gi seg når man møter motgang. Den tanken må man stå i mot hvis man skal lykkes. 

– Min viktigste egenskap er nok at jeg er sta, jeg gir meg ikke. I tillegg må man være villig til å lære. Vi har jo aldri startet en bedrift før, sier hun.

Begge to avviser at det krever en spesiell personlighet for å være entreprenør.

– Det er veldig mange ulike personlighetstyper her på ES. Det er både ekstroverter og introverter, folk som kan mye og folk som kan mye mindre, sier Wærness-Vold.

Skal man være entreprenør må man ha litt bein i nesa, mener de.

– Ha litt tro på deg selv. Det å kunne bevise for seg selv at man er flink til noe er viktig. Å tørre er nok den hemmelige ingrediensen, mener Wærness-Vold. 

Brenner for skolen

Tilbake på Morpho Solars kontorer viser Guro Grytli Seim frem flere priser selskapet har fått for arbeidet de gjør. Hun forteller at det er altoppslukende å jobbe med en nyoppstartet bedrift, men at det oppleves meningsfullt. 

– Det er mye jobb å være entreprenør. Det kan sammenliknes med å ha et svært tidkrevende og givende verv ved siden av studiene. Før hadde jeg skolen, og verv jeg brant for på siden av.  Nå har jeg slått skolen og engasjementet sammen, så nå brenner jeg for skolen, sier Seim.

Vil du alltid jobbe som entreprenør?

– Det vet jeg ikke. Nå synes jeg det er utrolig gøy å ha en så fleksibel arbeidsdag, og vi skal forsøke å jobbe med bedriften etter endt studie. Det er litt skummelt, men det hjelper veldig at vi står sammen om bedriften. Da blir det mest gøy, sier hun.

Flere artikler