Slik takler du eksamensnervene

Ti gode råd i eksamenstiden

nervos-yay

Illustrasjonsfoto: yayimages.com

Sjefpsykolog ved UiO Rigmor Mogård mener det viktigste er å være forberedt på at eksamensnerver faktisk kommer. 

– Man må forberede seg på at man kan komme til å grue seg. Så kan man fokusere litt på hva det egentlig er man gruer seg til. Det å tenke gjennom de tanker som man vet dukker opp på eksamensdagen er en fin øvelse.

En metode som ofte får frem eksamenstankene er en prøveeksamen. Sett deg i et rom som ligner eksamenslokalet, få tak i en tidligere eksamensoppgave, og bruk akkurat så lang tid som du har lov til på selve eksamen. Da får du oppleve eksamen på kroppen, og du får en innsikt i hva som venter deg. Man føler man behersker situasjonen, og denne følelsen tar man med seg når det virkelig gjelder. 

Tenk på deg selv

Rigmor Mogård mener mange studenter glemmer å ta vare på kroppen sin under det siste skippertaket. Dette er en av de vanligste feilene man kan gjøre, og det går ut over den siste innspurten i lesingen. 

– Man må legge opp lesingen sin slik a man tar vare på seg selv. Det nytter ikke å låse seg inne og lese. Man er nødt til å bevege seg litt, ta seg en strekk, få litt luft. Det er viktig å ha overskudd; mentalt og fysisk, forklarer hun, og legger til:

– Det forebyggende arbeidet er desto mer viktig når man arbeider under stress. 

Ikke les!

Og siste kvelden før eksamen, hva er det beste å gjøre da? Mogård svarer kjapt: 

– Slapp av!

– Lad batteriene, gjør noe helt annet. Ikke sitt med bøkene og les. Hvis man er veldig utslitt er det lurt å slappe litt av.

Poenget er at man må få ro i kroppen. Det kan også være lurt å være sammen med andre personer før eksamen – ikke bare eksamensstressede medstudenter.

Og for de som er redd de ikke får sove dagen før den siste viktige eksamen, kommer Mogård med en betryggende melding. 

– Det har ikke så mye å si selv om du ikke får sove natta før eksamen. Det har vist seg at mangel på søvn ikke påvirker resultatet. Man klarer fint å gjennomføre en eksamen uansett. 

Ti eksamensråd:

1.    Ikke skyv eksamen unna. Forbered deg mentalt på å ta den. Husk: Eksamen er en arbeidsoppgave, ikke et mål i seg selv. 
2.    Styrk motivasjonen din; finn et godt motto som hjelper deg til det. 
3.    Legg merke til pusten din nederst i magen og ryggen. Avspent kropp husker best. 
4.    Lær deg en avspenningsmetode. 
5.    Start med lesingen i god tid. Skaff deg en oversikt over pensum, og lag en realistisk arbeidsplan. 
6.    Tenk gjennom hva du skal gjøre på eksamensdagen. Lag deg en prøveeksamen. 
7.    Gjør deg kjent med eksamenslokalet. 
8.    Ta deg tid til å lade batteriene. Legg bort bøkene og slapp av kvelden før eksamen. Du har en energikrevende dag foran deg. Spis og sov godt før eksamensdagen. 
9.    Når du får oppgaven: Les den grundig! Det er lett å overse detaljer i oppgaveteksten hvis du ikke er konsentrert. Begynn med det du mestrer. 

Flere artikler