Eksamensnerver

Hvordan takle eksamensnerver? Ved hjelp av forberedelser, avspenningsøvelser og positiv tenkning.

Illustrasjonsfoto: yayimages.com

Illustrasjonsfoto: yayimages.com

Det sier Sjefpsykolog ved Helsetjenesten for SiO, Rigmor Mogaard.

Hun forteller at eksamensnerver ikke utelukkende trenger være negativt. I visse tilfeller kan det være positivt med litt hjerteklapp og kaldsvetting. 

– De fleste studenter blir litt nervøse før en eksamen. Å grue seg for eksamen kan være en god ting. Det viser respekt for det eksamen er, kan føre til at man opplever positivt stress, og prestasjonene dine forbedres. Man konsentrerer seg mer og lærer bedre. Det å grue seg er bedre enn å være fullstendig likegyldig til eksamen

Mogård understreker at det finnes mange varianter av eksamensstress. I de verste tilfellene kan eksamensnervene utvikle seg til angst. Når man blir så nervøs at det går utover prestasjonene blir nervene et problem. 

– Eksamensangst er en form for prestasjonsangst. Det er en opptatthet av å skulle lykkes og en frykt for at man mislykkes. 

Kombinasjon av disse to kan være ganske tyngende. Angsten tar overhånd og påvirker prestasjonene på eksamen, forteller hun. 

– Studentene tror ikke de kommer ikke til å ha kontroll over sine egne reaksjoner på selve eksamensdagen. Det blir utviklet ”angst for angsten”.

Hun forteller at mange studenter legger alt for mye i en eksamen. En motvekt kan være å tenke på at eksamenen ikke er et mål i seg selv, men en av mange arbeidsoppgaver på vei mot målet; en fullført utdanning. 

– Mange føler at alt står og faller på denne eksamenen. Det utvikles katastrofetanker. Men det er viktig å huske at hvis man skulle stryke til eksamen – noe studenter med eksamensangst vanligvis ikke gjør – så får man flere sjanser, understreker Mogård. 

Av Linn Oftenes Lie

Flere artikler