Bli kvitt taleskrekken

Blir du vettskremt bare ved tanken på at du skal ta ordet foran andre medstudenter? Her får du tipsene for hvordan du kvitter deg med skrekken og taler med stil og tyngde.

Illustrasjonsfoto: colourbox.com

Illustrasjonsfoto: colourbox.com

Tekst: Karine Hildonen Henriksen

siri-skyttemyr-(2)

Siri Skyttemyr

– En av de største fobier blant folk er angsten for å ta ordet og snakke høyt foran andre, sier taleskrekkeksperten Siri Skyttemyr. 

Hennes taleskrekk meldte seg da hun skulle fremlegge et prosjekt i studietiden. Hun tok opp kampen mot angsten og flauheten og kurerte til slutt sin egen taleskrekk. I dag driver hun selskapet Talehjelperen, der hun gjennom årene har hjulpet tusenvis til å overvinne taleskrekken.

– Dersom du sliter med dette allerede som student, kan taleangsten faktisk bli så ille at du takker nei til en spennende karriere, forklarer Skyttemyr. 

Start treningen i studietiden

Selv om utviklingen har dreid i retning av at stadig flere får trent seg på å snakke i forsamlinger, også i studietiden, er det likevel mange som føler de ikke får nok opplæring i det å bli en dyktig taler.

– Det å ha taleskrekk er fortsatt skambelagt og flaut for mange. Jeg tror mange studenter og arbeidstakere ikke får brukt sitt potensial maksimalt, nettopp fordi de kvier seg for å tale. 

Skyttemyr sin oppfordring til studentene er klar: 

– Dersom du har høye ambisjoner kan du påta deg ulike verv eller tilby deg å holde taler i ulike sammenhenger på skolen. Sett deg selv i situasjoner der du må tale for dine medstudenter eller i andre sammenhenger blant venner. Dersom du begynner å trene på dette i studietiden, vil det bli langt enklere å tale når du en dag skal ut i arbeidslivet, sier hun.


Kaleidoskopets lille taleskole:

12 tips til talen

Her får du taleekspertens gode råd og tips til hvordan du opptrer som en profesjonell og interessant taler.    

1. Forberedelse 
Tenk på hvem du skal snakke til og utform budskapet deretter. Ta hensyn til den tiden du har til rådighet. Hvis du føler deg trygg på at du kan teksten, kan du gå over på stikkord. Sørg for at du har en bra innledning og at du runder av på en god måte. 

2. Øvelse gjør mester  
Les det du skal si høyt og tren foran speilet. Vær bevisst på kroppsspråk, stemmebruk og mimikk. Test gjerne talen på noen gode venner for å få konstruktive tilbakemeldinger. 

3. Positiv mental visualisering 
Husk å forberede deg på eventuelle reaksjoner og spørsmål som kan komme opp. Det er også viktig å se for seg at det går bra – lag en film i hodet som du kan bruke i dine forberedelser rett før du går på scenen. 

4. Finn og bevar roen 
Forsøk å finne roen mens du venter på at det blir din tur. Husk å puste med magen. Ikke engasjer deg i alt som skjer rundt deg, det kan fort gjøre deg stresset. Ta et innovervendt fokus og lag en liten boble rundt deg. Bruk de siste 5-10 minuttene til selvfokus. Jo mer du trener på å roe ned, desto raskere vil du finne roen. 

5. Start med en god ”øreåpner”
Det er viktig å få en god start. Ta deg tid! Presenter deg og fortell hvor du kommer fra. I forhold til åpningsreplikk er det alltid smart å finne en link til dem du skal snakke til og gjerne noe dagsaktuelt. Det kan være dagsferske nyheter eller forskningsmateriale. For eksempel;
”Ferske tall viser at x antall studenter hopper av studiene….”. Slike momenter aktualiserer det du snakker om. 

6. Få kontakt med publikum
Noen haster opp i full fart og kaster seg ut i talen før de når podiet. Lær av musikerne, de tar seg alltid god tid før de setter seg til for å spille. Forsøk å få øyenkontakt med publikum. Husk at du må akseptere å bli iakttatt når du taler. Det er du som er i sentrum.

7. Ikke kle deg naken
Noen mener at det kan være smart å fortelle tilhørerne at du er nervøs. I større forsamlinger kan du med fordel droppe dette. Det øker bare uroen din. Det blir som om en hopper skulle stå og rope: ”Jeg kan egentlig ikke hoppe, men jeg håper det går bra!”. Alle vil da bli sittende å følge med på alt som kan gå galt. Folk blir bare nervøs på dine vegne og får ikke med seg innholdet. 

8. Vis engasjement
Du må vise at du tror på det du snakker om. Dersom du kjeder deg vil tilhørerne gjøre det samme. Bruk gjerne eksempler på noe folk kan kjenne seg igjen i. Du kan også dra en god historie som andre har fortalt deg, eller en erfaring du har gjort deg selv. Det vil alltid virke oppkvikkende, spesielt hvis innholdet ellers i talen er tørt fagstoff.

9. Bruk kroppsspråket 
Vær bevisst på hvordan du står, hvordan du beveger deg og om du snakker for raskt eller langsomt. Finner du roen mentalt, følger kroppen med. Bruk gjerne armbevegelser for å understreke poenger, men unngå at det blir for mye. 

10. Finn din komfortsone
Vi har alle forskjellige favorittstillinger både stående og sittende. Sørg for at du sitter eller står godt når du skal tale. Sørg for å bruke klær du føler deg vel i. Følg med på kleskoden for de du skal tale til. 

11. Avslutt med stil. 
Rund av på en naturlig måte i forhold til stoffet du presenterer. Dersom du lover tilhørerne tilgang på noe materiale må du sørge for å holde dette. Hvis du avslutter med spørsmål, sørg for at du har noen konstruerte spørsmål som du kan stille deg selv. Dette kan være spørsmål du har fått før eller som du tenker at noen kanskje vil spørre om. Ved å gjøre dette kan det være at noen til slutt våger å stille et spørsmål eller to. 

12. Evaluer deg selv
Hvis du kjenner noen i lokalet kan du spørre dem om hvordan din tale ble oppfattet, om det er noe du kan gjøre bedre, eller om det er noe du med fordel kan utelate. Dette gjør deg ennå bedre til neste gang du skal holde en tale. Lykke til!

Flere artikler